Mobilni telefon (sleng: mobitel, mobilni) je prijenosni elektronički uređaj za komuniciranje na veće ili velike udaljenosti. Glavna komunikacijska funkcija je prijenos glasa (telefon), no u novije vrijeme dodate su funkcije kao: kratke poruke (SMS), elektronička pošta, internet, te slike i video (MMS).
Mobilni telefoni se razlikuju od prijenosnih telefona, po tome što
imaju veći domet i nisu vezani uz jednu baznu stanicu. Osnovni koncepti
iza mobilne telefonije izumljeni su u Bell Labs 1947.
U pionirskoj fazi mobilne telefonije (1921 - 1945), dominirale su vojna i
policijska primena. Najveća teškoća bila je izgradnja radio-predajnika
koji može da funkcioniše pod ograničenjima karakterističnim za automobil
u pokretu. U to vreme je mobilni telefon bio znatno većih dimenzija i
trošio je mnogo energije, pa se jedino mogao smestiti u automobil, dok
je džepni mobilni telefon (danas se, praktično, samo takvi i koriste)
bio nezamisliv. Glavni tehnološki proboj u ovoj oblasti je uvođenje
frekvencijske modulacije (FM) 1935. godine. Prvi funkcionalni mobilni
sistem instaliran je za potrebe policije 1928. u Detroitu. Mada je bio
jednosmeran, tj. prenos govora je bio moguć samo od centrale ka telefonu
(Calling all cars, poznata je fraza iz policijskih filmova iz tog
perioda), znatno je podigao efikasnost lokalne policije i ubrzo je počeo
da se koristi i u ostalim velikim gradovima po Americi. Edvin Armstrong
je 1935. pronašao FM i izazvao pravu revoluciju u radio-industriji,
naročito u radio-difuznim sistemima. Posle toga, FM je ubrzo uveden i u
mobilne komunikacije. Mobilni radio-sistemi na bazi FM-a su do 1940.
potpuno potisnuli prethodnu generaciju s amplitudskom modulacijom (AM). Drugi svetski rat
imao je presudan uticaj na razvoj industrijskih potencijala za masovnu
proizvodnju FM radio-uređaja. Veličina, cena i pouzdanost uređaja osetno
su popravljeni i od 1946. otvorili su vrata komercijalnoj fazi mobilne
telefonije. Među osnovnim karakteristikama svakog telekomunikacionog
kanala koji koristi radio-prenos su “centralna frekvencija” i “širina
kanala” (širina frekvencijskog opsega).
Kada na skali svog radio-prijemnika birate željenu stanicu, vi zapravo
birate određenu centralnu frekvenciju. Širina kanala je, uprošćeno
govoreći, razmak između frekvencija na kojima rade pojedine stanice.